Thursday, February 3, 2011

~ Sepasang Mata yang Cantik~

Hassan al basri sewaktu remajanya,adalah seorang bangsawan yg mewh dan suka berfoya2. Suatu hari ketika berjalan2 di kota Basrah, dia terpandang seorang perempuan cantik dgn sepasang mata yg sangt menarik. Datanglah rasa ghairahnya sehingga tanpa sedar kakinya terus mengekori si cantik itu.

Perempuan itu sedar ada org mengekorinya,lalu menoleh kepadanya; “Tuan terus mengekori saya, apakah tuan tidak malu?”

Hassan pun menoleh kiri dan kanan dan mendapati tiada siapa di situ. “nak malu pada siapa?Bukan ada org melihat.” katanya.

“sekalipun pd Allah yang Maha Mengetahui khinatnya mata dan apa yang tersembunyi di sebalik dada,” kata peremouan itu.

Hassan terkedu mendengarnya ttp kerana tak mampu melawan nafsunya, dia tetap mengekori perempuan itu. “mengapa tuan masih mengikuti saya?”

“saya tertarik dgn dua matamu yang cantik”

“baik, tuan tunggulah di sini. Biarlah saya pulang dahulu dan akan saya hantarkan apa yang tuan mahu” kata perempuan itu.

hassan punmenunggu dgn rasa berdebar2. Tidak lama kemudian, datang seorang pembantu peremuan tadi menghulurkan suatu kotak berbalut saputangan. ” Tuan , ini tuan saya kirimkan untuk tuan.”

Dgn rasa amat gembira, Hassan pun membuka kotak itu. Alangkah terkejutnya apabila di dapati dua biji mata yang berlumuran darah.

“Perempuan yg tuan ekori tadi ialah majikan saya. Dia berpesan, dia tidak mahu memiliki mata yang membawa fitnah atas orang laki2. Dia mengrirm mata ini agar tuan boleh menikmati dan terbebas dari godaan itu. Ambilah tuan.” Menggigil tubuh Hassan Basri dgn peristiwa menyayat hati ini. semalaman dia menangis bertaubat kepada Allah.

keesokkan harinya,Hassan pun pergi ke rumah perempuan tadi untuk meminta maaf tetapi menurut jiran berdekatan, perempuan itu talah meninggal kerana terlalu sedih akan dosanya.

Terketar2 Hassan mendengarnya, rasa bagaikan hendak tumbang. Menangislah dia selama tiga hari di rumahnya. Pada akhir malam yang ketiga itu, Hassan telah bermimpi melihat perempuan tersebut sedang dudk di taman syurga.

“Wahai tuan, dari dulu lagi saya telah memaafkan perbuatan tuan yang tak senonoh itu, kerana dari perbuatan tuan saya akhirnyaduduk mulia di hadapan Allah.”


Jawab Hassan ” Kalau benar engkau maafkan saya, berilah saya nasihat agr saya menjadi orang soleh.”

“Bertaubatlah waktu tuan sedang bersindirian atau ketika banyak orang. Ingat ALLAH dan berzikirlah bersungguh-sungguh pagi dan petang beritighfarlah.”

Hassan Basri pun mengamalkan nasihat itu. Beliau akhirnya dikenali sebagai wali yang zuhud, taat dan termasyur kerana memilki budi pekerti yang mulia. Begitulah sejarah mempamerkan kehebatan wanita yang beriman. Takut dgn murka ALLAH, maka sanggup di leraikan dunia yang membawa fitnah ke atas kaum lelaki. Benarlah ayat ALLAH…tundukkanlah pandanganmu terhadap yang bukn muhrim kerana sering berlku “panahan syaitan” di mata.

….wanita itu fitnah bagi kaum lelaki…berapa ramai lelaki yang ke neraka kerana fitnah seorang wanita….seorang lelaki yg jahil boleh bertukar menjadi seorang yang soleh kerana seorang wanita…dan begitu juga seorang hamba yang ‘abid juga boleh bertukar kepada seburuk2 manusia kerana seorang manusia bernama wanita… takutlah kamu pada ALLAH…InNi AkhafuLah….

No comments: