Saturday, April 16, 2011

~ Mutiara Kata~








أجمل أربعين مثل في العالم

أجمل أربعين مثل في العالم
Best 40 proverbs
إذا لم تكن تعلم أين تذهب ، فكل الطرق تؤدى إلى هناك
If you don't have an objective in life, any cause could be one.
** ** ** **

يوجد دائماً من هو أشقى منك ، فابتسم
There is always one who suffers more than you do, so you should be optimistic.
* ** ** **

يظل الرجل طفلاً حتى تموت أمه ، فإذا ماتت شاخ فجأة
A man will continue acting like a child until his mother's death, then he will age in a sudden.
* ** ** **

عندما تحب عدوك يحس بتفاهته
When you love your enemy is when he feels of his emptiness.
* ** ** **

إذا طعنت من الخلف فاعلم أنك في المقدمة
If you have been betrayed from behind the scene,
then you should be proud because you are the only one who is in front.

* ** ** **

الكلام اللين يغلب الحق البين
The soft words are more powerful than the naked truth.
* ** ** **

كلنا كالقمر .. له جانب مظلم
We are all like the bright moon, we still have our darker side.
* ** ** **

لا تتحدى إنساناً ليس لديه ما يخسره
Don't challenge someone who has nothing to loose.
* ** ** **

العين التي لا تبكي لا تبصر في الواقع شيئاً
The eye which doesn't know the meaning of tears, it doesn't know anything of value.
* ** ** **

المهزوم إذا ابتسم أفقد المنتصر لذة الفوز
If the loser keeps his smile the winner will loose the thrill of victory.
* ** ** **

لا خير في يمنى بغير يسار
No benefit of a right without a left.
* ** ** **

الجزع عند المصيبة، مصيبة أخرى
The panic from a catastrophe is anothercatasrtophe.
* ** ** **

الابتسامة كلمة معروفه من غير حروف
The smile is a famous word without letters.
* ** ** **

اعمل على أن يحبك الناس عندما تغادر منصبك، كما يحبونك عندما تتسلمه
Be cheerful when gettin-out as when you coming-in.
* ** ** **

لا تطعن في ذوق زوجتك، فقد اختارتك أولا
Don't be critic to yor wife's taste, she is the one who selected you at the first place.
* ** ** **

لن تستطيع أن تمنع طيور الهم أن تحلق فوق رأسك ولكنك تستطيع أن تمنعها من أن تعشش في راسك
You can't chase worries flying over your head but you can do preventing them from nesting in your head.
* ** ** **

تصادق مع الذئاب .... على أن يكون فأسك مستعداً
Dive with the shark but bewarre not to be swallowed.
* ** ** **

ذوو النفوس الدنيئة يجدون اللذة في التفتيش عن أخطاء العظماء
The demeanour will be thrilled in finding out a mistake of his great rival.
* ** ** **

إنك تخطو نحو الشيخوخة يوماً مقابل كل دقيقة من الغضب
Every minute of anger will get you one more year older.
* ** ** **

إن بعض القول فن ... فاجعل الإصغاء فناً
Elocution is an art so let listening be a similar art.
* ** ** **

الذي يولد وهو يزحف ، لا يستطيع أن يطير
The impossible can never decome possible.
* ** ** **

اللسان الطويل دلالة على اليد القصيرة
The gift of gab is a proof of jealousy.
* ** ** **

نحن نحب الماضي لأنه ذهب، ولو عاد لكرهناه
We have nostalgia for the past because it is gone. If it comes back we would hate it.
* ** ** **

من علت همته طال همه
The one whose ambition is great so his worries.
* ** ** **

من العظماء من يشعر المرء فى حضرته أنه صغير ولكن العظيم بحق هو من يشعر الجميع في حضرته بأنهم عظماء
People feel small in the presence of some of the great personality, , yet the greatest is the one who let all around him feel great as well.
* ** ** **

من يطارد عصفورين يفقدهما معاً
Chase two birds at the same time and you will loose both.
* ** ** **

المرأة هي نصف المجتمع ، وهي التي تلد و تربي النصف الآخر
The woman is half the society and the one who educates the other half.
* ** ** **

لكل كلمة أذن، ولعل أذنك ليست لكلماتي، فلا تتهمني بالغموض
For every word their is a listener and probably my words don't suit your ears. So please don't accuse me of being ambiguous.
* ** ** **

كلما ارتفع الإنسان تكاثفت حوله الغيوم والمحن
As more higher up one rises to as more clouds and problems will surround him.
* ** ** **

لا تجادل الأحمق ، فقد يخطئ الناس في التفريق بينكما
Don't argue with an ignorant for it will be hard for people to differentiate between you.
* ** ** **

الفشل في التخطيط يقود إلى التخطيط للفشل
The failure in planning will lead in planning to failure.
* ** ** **

قد يجد الجبان 36 حلاً لمشكلته ولكن لا يعجبه سوى حل واحد منها وهو .. الفرار
The coward will find 36 solutions to his problem but the one will like most is fleeing.
* ** ** **

شق طريقك بابتسامتك خير لك من أن تشقها بسيفك
Better set your path with a smile than with a sword.
* ** ** **

من أطاع الواشي ضيَع الصديق
If you listen to the telltale you will lose the friend.
* ** ** **

أن تكون فرداً في جماعة الأسود خير لك من أن تكون قائداً للنعام
Better being a cub in the family of Lions than being a king of the ostriches.

~HR Bukhary~

بسم الله الرحمن الرحيم

عنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ رضي اللَّه عنْهُ عن النَّبِيِّ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم قالَ : « سيِّدُ الاسْتِغْفار أَنْ يقُول الْعبْدُ : اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي ، لا إِلَه إِلاَّ أَنْتَ خَلَقْتَني وأَنَا عَبْدُكَ ، وأَنَا على عهْدِكَ ووعْدِكَ ما اسْتَطَعْتُ ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ ما صنَعْتُ ، أَبوءُ لَكَ بِنِعْمتِكَ علَيَ ، وأَبُوءُ بذَنْبي فَاغْفِرْ لي ، فَإِنَّهُ لا يغْفِرُ الذُّنُوبِ إِلاَّ أَنْتَ . منْ قَالَهَا مِنَ النَّهَارِ مُوقِناً بِهَا ، فَمـاتَ مِنْ يوْمِهِ قَبْل أَنْ يُمْسِيَ ، فَهُو مِنْ أَهْلِ الجنَّةِ ، ومَنْ قَالَهَا مِنَ اللَّيْلِ وهُو مُوقِنٌ بها فَمَاتَ قَبل أَنْ يُصْبِح ، فهُو مِنْ أَهْلِ الجنَّةِ »
رواه البخاري


Daripada Syaddad Ibnu Aus RadiAllahuAnhu, Nabi shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: “Penghulu Istighfar ialah kamu berkata:
“Allahumma anta rabbi laa ilaha illa anta kholaqtani wa ana ‘abduka wa ana ‘ala ‘ahdika wa wa’dika mastatho’tu a’udzubika min syarri ma shona’tu abu-u laka bini’matika ‘alaiyya wa abu-u bidzanbi faghfirli fa innahu laa yaghfirudz-dzunuuba illa anta.
(Ya Allah, Engkau adalah Rabbku. Tiada illaha selain Engkau. Engkau telah menciptakan aku, dan aku adalah hambaMu dan aku selalu berusaha menepati ikrar dan janjiku kepadaMu dengan segenap kekuatan yang aku miliki. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan perbuatanku. Aku mengakui betapa besar nikmat-nikmatMu yang tercurah kepadaku; dan aku tahu dan sadar betapa banyak dosa yang telah aku lakukan. Karenanya, ampunilah aku. Tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau).

”Barangsiapa yang membaca doa ini di sore hari dan dia betul-betul meyakini ucapannya, lalu dia meninggal dunia pada malam harinya, maka dia termasuk penghuni surga.
Barangsiapa yang membaca doa ini di pagi hari dan dia betul-betul meyakini ucapannya, lalu dia meninggal dunia pada siang harinya, maka dia termasuk penghuni surga".
(HR Bukhary)

Hati Adalah Radar Yang Ajaib

Pernahkah anda rasa berdebar-debar, gelisah, tidak tenteram, tidak sedap hati dan sebagainya?
Semua fenomena itu sebenarnya adalah isyarat yang dipancarkan oleh hati seseorang bahawa ada sesuatu yang menjadi ancaman kepada diri manusia dan ianya dapat dikesan oleh hati.
Sabda Rasullulah s.a.w:
Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya. Tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Dan daging yang dimaksudkan adalah hati.'



Hati adalah ibarat raja bagi tubuh badan manusia. Di sinilah tersimpan tenaga yang hebat seperti pemikiran dan tenaga emosi. Jika hati seseorang itu diisi dengan sifat mahmudah(baik) maka hebatlah seluruh anggota badannya dan akan melahirkan seseorang yang berakhlak mulia. Jika hati telah dikotori dengan sifat mazmumah(keji) maka rosaklah peribadi dan akhlak seseorang itu.

Hati adalah radar yang hebat untuk mengesan perbuatan manusia, sama ada mengesan perkara yang baik atau buruk. Apabila kita melakukan perbuatan yang berdosa, kita akan mudah untuk rasa berdebar-debar dan cemas.Seterusnya ia akan menyebabkan kita rasa gelisah dan tertekan.
Isyarat ini sebenarnya bertujuan untuk menyuruh supaya seseorang untuk kembali pada Allah. Apabila kita memohon keampunan dan bertaubat maka hati kita akan kembali tenang.Hati yang berpenyakit dari segi batin perlu dirawat seberapa segera kerana ianya bukan sahaja memberikan kemudaratan pada ketenteraman jiwa malah boleh menyebabkan penyakit pada anggota badan.
Bagaimana hati mendapat tenaga dan kekuatan?
Makanan hati adalah taqwa kepada Allah.Zikir, membaca Al-Quran, menuntut ilmu agama, memberi zakat, bersedekah dan berbaik sangka adalah makanan hati yang enak dan lazat. Jika hati tidak diberi makan, maka seseorang itu akan menghidap penyakit batin dan zahir.Dengan cara memberikan makanan pada hati,barulah seseorang berhak untuk memperolehi kebahagiaan.

Apakah cara untuk merawat hati yang berpenyakit dan menghidupkan hati yang mati?
Caranya ialah dengan bertaubat.Meminta keampunan, mengingati kematian dan sentiasa melakukan amal kebajikan.Ini akan memulihkan dan menghidupkan semula hati.
Hanya dengan mengingati Allah seperti dalam firman Allah;

'(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.' (Ar-Ra'd :28)

Apabila hati kita mendustakan ayat-ayat Allah maka termasuklah kita dalam kategori hati yang berpenyakit sepertimana firmanNya;
'Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.' (Al-Baqarah:10)

Oleh itu,apabila hati kita mengesan sesuatu yang tidak menyenangkan maka marilah kita segera kembali kepada Allah sebelum hati kita menjadi keras.Ingatlah pesananNya yang bermaksud:

'Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.'(Al-Hadid:16)

DOA BERTEMU JODOH YANG BAIK..

Allah Yang Maha Pemurah, Terima Kasih…
Engkau telah menciptakan dia dan mempertemukan aku dengannya.
Terima kasih untuk saat-saat indah yang telah kami nikmati bersama
Terima kasih setiap pertemuan yang telah kami lalui bersama
Terima kasih setiap saat-saat yang lalu. Aku datang bersujud pada-Mu,
Sucikan hatiku ya Allah,
agar dapat melaksanakan kehendak dan rencana-Mu dalam hidupku.
Ya Allah, jika aku bukan pemilik tulang rusuknya,
janganlah biarkan aku merindukan kehadirannya…
janganlah biarkan aku melabuhkan hatiku di hatinya.
Kikislah pesonanya dari setiap pelusuk mataku,
dan usirlah dia dari relung hatiku
Gantilah damba kerinduan dan cinta yang bersemayam di dada ini,
dengan kasih dari dan pada-Mu yang tulus dan murni.
Bantulah aku agar dapat mengasihinya hanya sebagai seorang sahabat.
Tetapi jika Engkau ciptakan dia untukku, ya Allah,
satukan hati kami…
Bantulah aku untuk mencintai, mengerti dan menerima dia seadanya
Berikan aku kesabaran, ketekunan, dan kesungguhan untuk memenangkan hatinya.
Urapilah dia agar dia juga mencintai, mengerti dan menerima aku dengan segala kelebihan dan kekurangan sebagaimana aku yang telah Engkau ciptakan.
Yakinkanlah dia bahawa aku sungguh mencintai dan rela berkongsi suka dan dukaku dengannya.
Ya Allah Maha Pengasih,
dengarkanlah doaku ini…
Lepaskanlah aku dari keraguan ini menurut kasih dan kehendak-Mu.
Allah Yang Maha Kekal,
aku tahu Engkau sentiasa memberikan yang terbaik buatku,
luka dan keraguan yang aku alami pasti ada hikmahnya.
Semuanya ini mengajar aku untuk hidup lebih dekat dengan-Mu,
untuk lebih peka terhadap suara-Mu yang membimbing aku menuju jalan terang-Mu.
bimbinglah aku untuk tetap setia dan sabar menanti tibanya waktu yang telah Engkau tentukan.
Jadikanlah kehendak-Mu dan bukan kehendakku yang terjadi dalam setiap hidupku, Ya Allah

" Wanita Cantik '' menurut ALLAH

" Wanita Cantik '' menurut ALLAH adalah :


1) Melukis kekuatan melalui masalahnya..
2) Tersenyum di saat tertekan..
3) Tertawa di saat hati sedang menangis..
4) Tabah di saat terhina.....
5) Mempesona kerana memaafkan..
6) Mengasihani tanpa meminta balasan..
7) Bertambah kuat dalam doa dan pengharapan Ilahi...


Semoga sekalian wahai wanita2 kembalilah menjadi secantik2 wanita iaitu "Wanita Solehah

~ Bisikan Kasih~

~ Bisikan Kasih ~

Wahai Allah,
aku bermohon ya Allah kurniakan aku kekayaan hati,
agar aku redha dan bersabar menempuh segala cubaanMu, agar aku merasa nikmat mengharungi segala dugaan, sesungguhnya Engkau memilih aku untuk menjalani hidup yang begini, kurniakan aku redha hati, di samping menunggu hikmah yang kelak Kau akan bentangkan kepadaku. Di sana nanti aku akan tersenyum dan berbahagia kerana kesabaran dan keredhaanku hari ini...
 
Wahai Allah,
Padamkan panasnya keburukan pada setiap hal di mataku, dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya itu agar aku selamat, adil dan lebih bijaksana kerana setiap luka yang Kau selitkan pasti ada harganya di sisiMu...

Aku sedar ya Allah,
Engkau menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya dua hati yang saling berlawanan. Dua jenis yang saling bertolak belakang, dua kubu yang saling bertentangan, dua pendapat yang sering bertentangan, yang baik dan buruk, kebaikan dan kerosakan, kebahagiaan dan kesedihan, dan seterusnya. Engkau mengumpul semua yang baik, kebagusan, dan kebahagiaan itu di syurga. Adapun segala yang buruk, kerosakan, kesedihan Engkau kumpulkan di neraka.

Wahai Allah,
Titipkan dalam hatiku ini redha untuk menjalani hidup ini dengan kenyataan yang ada janganlah aku hidup dalam khayalan dan jangan hatiku menerawang ke alam fantasi atau mimpi. Kuatkan hatiku untuk menghadapi kehidupan ini dengan apa adanya. kawallah jiwaku untuk dapat menerima dan menghadapinya. Ya...tidak mungkin semua teman tulus kepadaku, tidak mungkin semua perkara sempurna di mataku... setiap yang baharu adalah lemah, akan rosak, dan akan hilang pabila tiba masanya. Nyawaku jua akan dicabut pabila sampai masanya...titipkan syukur dalam hatiku sentiasa sementara ruh menjadi kekasih jasad , sementara ruh belum bercerai dengan jasadnya perbanyakkan amal kebaikan di dunia semoga aku beruntung di sana....
Oleh itu apabila aku sudi merapatkan barisan, menyatukan langkah, saling memaafkan dan berdamai kembali, mengambil hal-hal yang mudah dilakukan, meninggalkan hal-hal yang menyulitkan, menutup mata dari beberapa hal untuk saat-saat tertentu, meluruskan langkah dan mengesampingkan perkara-perkara yang mengganggu. InsyaAllah semoga tenteram dan dan tenang akan kembali ke dalam hatiku dengan menjemput khusyuk dan bahagia berpanjangan dan nikmat berkasih sayang...sesungguhnya Engkaulah Tuhan yang layak di sembah Tuhan yang maha pemurah..amin.

KENAPA PEREMPUAN CANTIK APABILA MEMAKAI TUDUNG

1.kenape pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA NAK TUTUP AURAT

2.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA JAGA MARUAH DIRI DIA

3.kenape pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA CANTIK

4.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA TAK NAK TUNJUK KECANTIKAN DIRI DIA

5.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA ANAK SOLEHAH

6.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA DENGAR CAKAP IBU BAPA DIA

7.kenapa pompuan cantik pakai tudung...sebab
DIA HORMATI ORANG LAIN

8.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA TAKUT APABILA DIA TAK PAKAI TUDUNG.. ORG TENGOK DIACANTIK. DAN DIA NIAT YANG TAK BAIK TERHADAP DIRI DIA

9.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA TAK NAK DIMINATI RAMAI LELAKI SANGAT

10.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
TAK NAK MENYUSAHKAN ORANG LAIN

11.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA NAK DAPAT PAHALA

12.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DAPAT MENGHINDARI MAKSIAT

13.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
SUPAYA DAPAT MENJADI CONTOH PADA POMPUAN LAIN

14.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
SUPAYA LELAKI YANG BERIMAN JE YANG SUKE DIA

15.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DENGAR SURUHAN NABI



16.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DAPAT MENGURANGKAN NAFSU LELAKI

17.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
RAMBUT POMPUAN ADALAH MAHKOTA BAGINYA..JADI JANGAN SEWENANGNYA MENUNJUK KEPADA LELAKI..KERANA JIKA ANDA MENUNJUKKANNYA BERMAKNA ANDA TAK BERNILAI (low class)...(no offence hah..) KERANA MAHKOTA ANDA TELAH DILIHAT OLEH SEMUA LELAKI (kecuali keluarga)

18.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab
DIA TAK NAK RAMBUT DIA DITARIK, DIGANTUNG DENGAN BARA-BARA API DAN DIBAKAR DENGAN DASYAT DEKAT AKHIRAT KELAK


"JADI POMPUAN DILUAR SANA BERAMAI-RAMAILAH MEMAKAI TUDUNG KERANA ANDA SEBENARNYA LEBIH CANTIK JIKA MEMAKAI TUDUNG SESUNGGUHNYA ALLAH SUKA AKAN HAMBANYA YANG MENGIKUT PERINTAHNYA

~ Ratu~

Ratuku...Inginku luahkan,
Apa yang sudah lama inginku luahkan,
Tentang kebimbanganku ini,
Tatkala melihat bunga-bunga berguguran,
Di petik tangan-tangan yang ganas,
Lagi bernafsu serakah.

Ratuku...
Kebimbanganku ini masih menebal,
Apabila ku dengar,
Dengungan kumbang perosak,
Yang cuba menyedut madumu,
Walau tanpa relamu.

Ratuku...
Kebimbanganku bertambah lagi,
Bila ku melihat,
Bunga yang tidak segan silu,
Melampiaskan kecantikannya,
Ketika sedang mekar,
Melupakan kuntuman,
Yang sebelum ini melindunginya.

Ratuku...
Aku masih terpinga-pinga,
Masih wujudkah lagi,
Ratu idaman hatiku,
Kerana apa yang aku lihat hari ini,
Semakin banyak bunga-bunga gugur,
Bagaikan tibanya musim luruh.

Ratuku...
Bukanlahku harap,
Kau segigih Siti Hajar,
Yang berlari-lari,
Antara Safa dan Marwah,
Bukan juga sesetia Ainul Mardiah,
Yang menanti kekasihnya di pintu Syurga.

Ratuku...
Akuilah hakikat yang tersurat,
Engkau bukanlah Siti Khadijah,
Mahupun Siti Fatimah,
Engkau bukan Aishah,
Bukan juga Rabiatul Adawiyah,
Wanita suci terpuji,
Kerana aku tidak layak,
Berharap sedemikian rupa.

Cukuplah sekadar,
Kau cuba mencontohi,
 Bunga-bunga itu,
Kembang mekar mewangi,
Sehingga harumannya,
Melewati pintu-pintu Syurga.
Jangan kau risau ratuku,
Kadang kala musim berganti,
Sehingga bunga tidak dapat berkembang mekar,
Tapi itu,
Hanya ujian buatmu.

Ratuku...
Esok musim bunga pasti akan tiba,
Dan kau akan mampu berkembang lagi,
Cuma yang ku harapkan ketika itu,
Kau jaga kelopakmu itu,
Jangan sampai tangan-tangan kasar,
Memetik mu lagi.
Jangan goda kumbang-kumbang ganas,
Menghisap madumu,
Jangan biarkan,
Gagak-gagak hitam itu,
Merosakkan serimu,
Kerana kau RATU IDAMAN KALBU.

Ratuku..
Aku bukanlah memandang kecantikanmu,
Walaupun kadangkala aku tertarik memandangnya.
Tapi bukan itu yang ku harapkan,
Aku yakin ratuku,
Masih ada sinar harapan,
Yang membuatku tersenyum lega,
Kerana akan ku temui,
RATU yang benar-benar RATU.

~ Wanita~

 assalamualaikum

Allah SWT berfirman......

"Ketika AKU menciptakn seorg wanita,ia diharuskn utk m'jadi seorg yg istimewa.AKU m'buat bahunya cukup kuat utk m'numpang dunia,namun harus cukup lembut utk m'berikn kenyamanan.."

"AKU memberikn kekuatan dr dlm utk mampu melahirkn anak dan menerima penolakan yg seringkali dtg dr anak anaknya.."

"AKU m'berinya kekerasan utk m'buatnya tetap tegar ketika org2 lain menyerah,dan mengasuh keluarganya dgn p'deritaan dan kelelahan tanpa mengeluh.."

"AKU memberinya kepekaan utk m'cintai anak-anaknya dlm setiap keadaan,bahkan ketika anaknya menyakiti hatinya.."

"AKU memberinya kekuatan utk mendukung suaminya dlm kegagalannya dan melengkapi dgn tulang rusuk suaminya utk melindungi hatinya.."

"AKU m'berikn kebijaksanaan utk mengetahui bahawa seorang suami yg baik takkan pernah menyakiti isterinya,tetapi kadang2 menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya utk berada di sisinya tanpa ragu.."

"Dan akhirnya,AKU memberinya air mata utk dititiskan,ini adalah khusus miliknya utk digunakn bila masa pun ia diperlukn..."

.......Kecantikan seorang wanita bukanlh terletak dr pakaian yg dikenakn,susuk yg ditampilkn,atau wajah dan rambutnya..tetapi kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya kerana itu pintu hatinya,tempat di mana cinta itu ada......

~ Wanita Solehah~

WANITA SOLEHAH….
SENANTIASA TENANG JIWANYA
LANTARAN ITU SENTIASA MEMBESARKAN TUHAN DI DALAM SOLAT
DAN SUNNAH RASULULLAH JADI JALAN KEHIDUPANNYA
MENJADI AKHBAR DAN HIBURAN
JANJI-JANJI ALLAH JAMINAN KETENANGAN BUATNYA
SUMBER JIWANYA BEROLEH KEKUATAN
AGAR SABAR MENENTANG MUSIBAH

BERTEGUH MENJUNJUNG HUKUM HAKAM ALLAH

INILAH WANITA SOLEHAH
TIDAK MEMBIARKAN DIRI
MENJADI BUSAR PANAHAN SYAITAN
DIPERALATKAN UNTUK MENGUMPAN KAUM ADAM
MEMANDANGNYA....
MENYEJUKKAN MATA.....

DIRINYA TENTERAM
MEMBIARKAN HIBURAN
KIRANYA IA SEORANG ISTERI
KEPERIBADIAN MENGHIBUR SUAMI

SENTIASA MENGUNTUM SENYUM DI HaDAPAN SUAMI
SANGGUP HIDUP BERDUA MATI BERSAMA
LANTARAN MENGHARAPKAN KEREDHAAN ALLAH SEMATA-MATA
MEMADAI DENGAN APA YANG ADA
TIDAK PERNAH MENUNTUT APA YANG TIADA
MENJADI TULANG BELAKANG PERJUANGAN SUAMI
HINGGA SUAMI MERASAKAN RUMAH ITU SYURGA
MENJADI KEKUATAN JIWA
UNTUK MENEGAKKAN JIHADNYA

NATIJAHNYA,
LAHIRLAH JIWA SAKINAH
BERNAFSUKAN MUTMAI’NAH.

‘SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH’

~ Janji dan Sumpah Iblis Terhadap Wanita~

Iblis laknatullah membisikkan kepada para wanita bahawa apa jua pakaian termasuk hijab tidak ada kaitannya dengan agama, sebaliknya ia hanya sekadar pakaian atau gaya hiasan.

Apabila seorang wanita masih bertahan dengan prinsip hijabnya, maka syaitan beralih dengan strategi yang lebih halus.

Bagaimanakah caranya?
1. Membuka Bahagian Tangan

Kebiasaannya telapak tangan sudah terbuka, maka syaitan membisikkan kepada para wanita agar ada sedikit peningkatan fesyen, iaitu membuka bahagia hasta (siku hingga telapak tangan).

"Ah!Tidak apa-apa, kan masih pakai tudung dan pakai baju panjang."Begitu bisikan syaitan.

Akhirnya si wanita menampakkan tangannya dan ternyata para lelaki melihatnya juga seperti biasa.

Maka syaitan berbisik, "Hah,tak apa-apa kan?"
2. Membuka Leher dan Dada

Setelah menampakkan tangan menjadi kebiasaan, maka datanglah syaitan untuk membisikkan perkara baru lagi.

"Kini buka tangan sudah menjadi lumrah, maka perlu ada peningkatan fesyen yang lebih maju lagi, iaitu terbuka bahagian atas dada kamu, tetapi jangan sebut sebagai pakaian terbuka, hanya sedikit untuk mendapatkan hawa agar tidak panas. Cubalah! Orang pasti tidak akan peduli kerana sebahagian sahaja yang terbuka."

Maka dipakailah pakaian fesyen terbaru yang terbuka bahagian leher dan dadanya dari fesyen setengah lingkaran hingga fesyen berbentuk "V".
3. Berpakaian tapi Telanjang

Syaitan berbisik lagi, "Pakaianmu hanya begitu-begitu saja, cubalah fesyen yang lebih bagus! Banyak kain yang agak tipis, lalu bentuknya dibuat agak ketat biar lebih indah dan cantik dipandang."

Maka tergodalah si wanita. "Mungkin tidak ada masalah, kan potongan pakaiannya masih panjang, hanya bahan dan fesyennya sahaja yang berbeza, agar nampak lebih feminin," begitu syaitan menokok-nambah.

Maka, jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi s.a.w sebagai kasiyat 'ariyat (berpakaian tapi telanjang).
4. Agak Terbuka Sedikit

Setelah para muslimah mengenakan pakaian yang ketat, maka syaitan datang lagi.

"Pakaian seperti ini membuat susah berjalan atau duduk, kerana sempit, kan lebih baik dibelah hingga lutut atau mendekati peha? Dengan itu kamu lebih selesa."

Lalu dicubalah idea baru itu, dan memang benar dengan dibelah mulai dari bahaian bawah hingga lutut atau mendekati peha ternyata lebih selesa dan mudah untuk duduk atau menaiki kenderaan.
5. Tudung Semakin Kecil

Kini syaitan melangkah dengan tipu daya lain yang lebih "power".

Tujuannya adalah agar para wanita menampakkan bahagian auratnya. "Oh, ada yang terlupa! Kalau kamu pakai baju sedemikian, maka tudung yang besar tidak sepadan lagi. Sekarang kamu cari tudung yang lebih kecil agar serasi dan sepadan. Orang tetap akan menamakannya tudung."
6. Terdedah

Si wanita ternyata selesa dengan fesyen baru yang dipakainya seharian. Syaitan datang memberi idea lagi. "Rambutmu sangat cantik. Bukankah lebih selesa jika tudungmu dilepaskan. Kamu bebas mencuba fesyen rambut yang pelbagai. Malah, kamu boleh mewarnakan mengikut warna yang kamu suka supaya kelihatan lebih menawan."

Maka, sekali lagi syaitan berjaya mempengaruhi si wanita supaya mendedahkan rambutnya.
7. Membuka Seluruh

Syaitan kembali berbisik, "Kalau langkah kakimu masih kurang selesa, maka cubalah kamu cari fesyen yang lebih menarik. Bukankah kini banyak skirt separuh betis dijual di pasaran? Tidak usah terlalu terdedah, hanya kira-kira 10 sentimeter sahaja. Nanti kalau kamu sudah biasa, baru cari fesyen yang di atas paras lutut"

Benar-benar bisikan syaitan telah menjadi penasihat peribadinya.

Maka terbiasalah dia memakai pakaian terdedah.

Terkadang si wanita berfikir, apakah ini tidak bersalahan dengan agama?

Namun bisikan syaitan menyahut, "Ah, jelas tidak bersalahan. Kan sekarang zaman sudah semakin moden. Kamu hanya mengikut arus fesyen masa kini."

"Tetapi, apakah ini tidak menjadi fitnah bagi kaum lelaki?" hati si wanita curiga.

"Fitnah? Ah, kalau kaum lelaki melihat bahagian tubuh wanita yang terbuka, malah senang dan mengatakan
ooh atau wow, bukankah ini bererti sudah tidak ada fitnah lagi, kerana sama-sama suka?" syaitan menghasut.

Begitulah sesuatu yang seakan-akan mustahil untuk dilakukan.

Namun syaitan tidak pernah berhenti membisikkan hasutan-hasutan jahat sehingga ke saat kematian seorang anak Adam itu.

Hingga pada suatu ketika nanti akan muncul idea untuk mandi di kolam renang atau di pantai secara terbuka, di mana hanya dua bahagian sahaja yang ditutupi iaitu kemaluan dan buah dada!!!

Ingatlah, syaitan laknatullah hanya pandai menjanjikan kita dengan janji-janji palsu yang halus dan memikat, janji untuk keseronokan dunia, tetapi sebenarnya janji itu palsu dan racun yang mematikan! Nauzubillah...

~ Cinta Sejati ~

Gema rindu menyentuh kalbu
Bisik iramanya menggema disetiap sudut kalbuku
Bertabuh cinta yang suci dengan ikhlasnya
 
Hati lapang, seluas alam semesta
Disapu oleh sejuk angin
Menyapu jiwa yang tandus
 
Mengalir air tiada batas
Mengaliri bathin yang dahaga
Cinta bertasbih dengan agung  karunia Nya
 
Memberikan kesejukan disetiap hati insan Tuhan
Agar bersyukur dengan cinta yang tulus murni ,
Putih bagai melati, yang tebarkan harumnya
Semerbak bagai harum kasturi
 
Tak akan pernah pudar sepanjang masa
Itulah cinta sejati
Walau jasad berkalang tanah
Akan selalu abadi  dikenang selamanya

~ Aku Malu Bila Dipuji~

~ Cinta~

~Enam Pesanan Rasulullah Kepada Muslimah ~

1) SOLAT DI AWAL WAKTU DAN GALAKKAN MUHRIM UNTUK SOLAT DI MANA   
    AZAN DILAUNGKAN

-wanita hendaklah s0lat d awal waktu kerana risaukan 3 perkara iaitu:
  i.Ajal yg datang tnpa d sangka2
  ii.datang bulan yg tdak djangka waktunya
  iii.kedatangan tetamu ke rumah
-sebenarnya,sebaik2 tempat s0lat bg wanita adalah d rumahnya sendiri

2) ISTIQAMAH MEMBACA QURAN & ZIKIR

a.Al-Quran
-Sabda Nabi Muhammad saw..
  'Tetaplah kamu mmbaca Al-Quran kerna ia adalah NUR untk kehidupan &
  bekalan untk hari akhirat. ia merupakan kekasih d dalam kubur & pemberi
  syafaat d akhirat kelak.."
-hendaklah kita membaca Al-Quran setiap hari kerna kite wajib mengkhatam Al-Quran 2 thn sekali..ia juga merupakan hak Al-Quran..dikatakan jika kite ingin menghabiskan bacaan kite,kite hendaklah membaca 4muka @2helai
-Ajarkan Al-Quran kpd anak2 dan membiasakan mereka mmbacanya stiap hari, & jdkan salah se0rg drpd anak kite hafiz Al-Quran

b.Zikir
-Kite hendaklah istiqamah mengingat Allah tdak kire dlm apa jua keadaan, dan hendaklah berzikir sebanyak yg mungkin se0lah2 kite mlihat Allah & Allah mlihat kite
-kite kne berusaha untk habiskan zikir 300x pg & 300x ptg iaitu slepas waktu subuh & asar

3) ISTIQAMAH MENGADAKAN MAJLIS TA'LIM TA'LUM

-merupakan 1 pr0ses blaja & mengajar
-hdupkan majlis ta'lim & ta'lum d rumah scara istiqamah krna ia akan mndtgkan kesan yg baik pd dri kite
-majlis ini dhadiri 0leh para malaikat & ia merupakan sunnah rasullullah saw..
-fadhilatnya :
 i.rumah yg istiqamah mngadakn majlis ini akan brcahaya spti bintang2 bg penduduk langit..
 ii.Allah akan turunkan sakinah & keberkatan serta rahmatnya dlam rumahtgga kite.
 iii.Syaitan2 akn keluar & para malaikat akan sentiasa melindungi kite..

4) MENDIDIK ANAK SECARA ISLAM

-Kite kne pastikan supy kite wujudkan suasana madrasah dlm rumah kite untk kite dpatkan suasana iman & amal,supy seng untk kite didik anak2 kite..
-Dekatkanlah anak2 kite dgan kisah2 para sahabat supy akhlak mereka sperti sahabiah2 dahulu..
-ajarkan mereka juga d0a2 masnun & supy mereka yakin dgan Allah, dan terapkan sunnah2 rasullullah saw dlm kehidupan mereka..
-''didiklah anakmu dgan 3 prkara iaitu, Cinta kpd nabi mereka,cinta kpd ahli keluarga dan bacalah Al-Quran

5) HIDUP BSEDERHANA

-hiduplah scara bsederhana,ikt kmampuan..
-luangkan masa untk melakukan bnyak amal ibadat..
-lihat 0rg yg lebih miskin supy kte akan merasa syukur dgan kurniaan Allah SWT..

6) MENGGALAKKAN MUHRIM BERMUJAHADAH

-galakkan suami untk keluar brdakwah untk menegakkan agama Allah supy 
  iman & amal dpt wujud dlam rumahtgga kte..