Tuesday, June 21, 2011

~ CeTuSaN RaSa~






Alhamdulillah,syukur kepada Allah kerana masih memberikan kesempatan kepada ana untuk bernafas dan terus beribadah kepada Allah S.W.T.  Segala puji- pujian hanya bagi Allah Tuhan Semesta Alam... Hanya kepadaNya kita berserah dan bergantung harap...

Ana berasa bersyukur kerana sering diingatkan oleh Allah dengan ujian yang menimpa diri. Sesungguhnya ujian itu tanda kasih sayang dari Allah...Allah yang Maha Mengetahui segalanya..Tidak Allah timpakan ujian atau dugaan yang tidak mampu ditanggung oleh hambaNya..Syukur atas nikmat ini Ya Allah..Engkau selalu mengingatkanku dengan cabaran yang Engkau turunkan kepadaku agar daku tidak terus lena diulit kesenangan duniawi yang sementara ini...Alhamdulillah..

 Ana menghadapi masalah yang amat mencengkan jiwa ana..Baru-baru ini ana mendapat pekerjaan tanpa ana pinta..Ana bekerja di tempat dahulu sebagai pembantu guru di koperasi sekolah. Syukur kepada Allah kerana mendapat pekerjaan ..Ana dapat memegang duit hasil titik peluh ana sendiri..Ana mahu berdikari..  Setiap pekerjaan pasti ada cabarannya yang tersendiri..Ana turut mempunyai cabaran yang tersendiri... Orang mengatakan pekerjaan ini senang tetapi hakikatnya bekerja di koperasi sekolah turut mengundang beberapa masalah yang kian berat dari hari ke hari...

Ana perlu berurusan dengan guru termasuklah guru lelaki..Hal ini yang amat menggusarkan hati ana.. Bos ana sendiri merupakan guru lelaki tetapi ana tidak menghadapi sebarang masalah dengan bos ana..Bos ana selalu keluar dari biliknya jadi ana berasa sangat lega..Ana jadi kekok untuk melakukan sesuatu pekerjaan apabila ada orang yang melihat ana..Ana menjadi risau lantaran ada guru lelaki yang datang koperasi untuk berbual... Masyaallah ana jadi takut dan bimbang..Tambahan pula bila ana perlu menutup pintu koperasi kerana pelajar sering masuk koperasi sewaktu pengajaran dan pembelajaran dijalankan... Ya Allah, selamatkanlah hambaMu ya Allah..Ana menunggu detik untuk berhenti apabila masalah ini timbul.. Ana tidak mahu menjadi fitnah bagi kaum Adam ya Allah..Lindungilah hambaMu dari fitnah dunia ini...Ana takut sekiranya guru-guru lain memandang serong terhadap ana..Ana paling takut kemurkaan Allah...

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya syaitan ada baginya bisikan ke hati anak Adam, dan Malaikat juga ada bisikannya; ada pun bisikan syaitan itu ialah galakannya supaya seseorang melakukan kejahatan dan mendustakan.. kebenaran, dan bisikan Malaikat pula ialah galakannya supaya seseorang mengamalkan kebaikan dan meyakini kebenarannya; oleh itu sesiapa yang terasa bisikan yang baik, maka hendaklah ia mengetahui bahawa perkara itu dari Allah, serta hendaklah ia bersyukur kepada Allah, dan sesiapa yang terasa bisikan yang satu lagi maka hendaklah ia meminta perlindungan Allah dari angkara syaitan."




 
Ibn Mas'ud r.a
 
Duhai adik-adik,gelisah dan bimbang akak dengan adik-adik..Adik-adik masuk berehat di koperasi sewaktu pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan.. Bukan bermaksud akak tidak membenarkan adik-adik memasuki koperasi tetapi adik-adik,akak tidak mahu adik-adik kecewa di kemudian hari..Akak tidak mahu adik-adik mengikut jejak langkah akak apabila tidak dapat melanjutkan pelajarn di menara gading selepas SPM.. Ketika itu hanya Allah yang Maha Mengetahui perasaan akak..Melihat sahabat-sahabat akak menjejakkan kaki ke universiti menimbulkan rasa cemburu di hati akak..Tetapi akak yakin bahawa Allah adalah pengatur kita yang terbaik...Insyaallah ada hikmah di sebaliknya .. AKak gembira kerana akak dapat menyambung pelajaran di tingkatan enam.. Masih ada sinar untuk akak menjejakkan kaki di menara gading..Alhamdulillah dengan izin yang Maha Esa akak berjaya menempatkan diri di menara gading... Kekecewaan ayahanda dan bonda akak akhirnya dapat ditebus..Kekecewaan yang terpamer di wajah ayahanda dan bonda akak adalah pendorong dan motivasi akak...Adik-adik,ketahuilah bahawa setipa ibu bapa ingin melihat kejayaan anak-anak mereka..Marilah kita bersama-sama menghadiahkan kejayaan kepada mereka..Marilah kita sama-sama berusaha agar kebahagiaan sentiasa mengiringi hidup mereka..
 
 
Doa adalah jambatan seorang hamba untuk menyampaikan keinginannya. Namun hendaknya kita tidak hanya meminta sesuatu yang hanya mencakupi urusan dunia semata, melainkan mencakupi urusan dunia dan akhirat sekaligus sebagaimana yang disebutkan dalam al-Quran yang maksudnya:” "Maka di antara manusia ada yang berdoa, 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia'. dan tiadalah baginya kebahagiaan di akhirat. Dan di antara mereka ada yang berdoa, 'Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka.' Mereka itulah orang-orang yang mendapat kebahagiaan dari apa yang mereka usahakan. Dan, Allah sangat cepat perhitungan-Nya." (al- Baqarah : 200-202).
 
Ana bersyukur kerana Allah memberikan yang terbaik buat ana..Ada hikmah di sebalik apa yang terjadi,,,Ana berasa bersyukur dapat belajar di tingkatan enam.. Pelbagai pengalaman manis dan pahit ana tempuhi..Ana mendapat sahabat yang benar-benar baik..Walaupun kami berbeza karakter tetapi kami boleh menjadi sahabat baik.. Ana dapat menceburi bidang yang ana minat..Alhamdulillah..Impian ana untuk menjadi seorang guru bakal tercapai..Insyaallah dengan izinNya..Pada mulanya banyak pihak yang menyokong dan ada pula yang bertanya tentang bidang yang ana ceburi iaitu Pendidikan Khas..Banyak orang memandang rendah terhadap kos yang ana ambil.. Tetapi ketahuilah kalian bahawa bidang ini amat membahagiakan ana.. Bersama orang kelainan upaya memberikan banyak pengalaman manis buat ana.. Jangan memandang rendah terhadap golongan ini kerana mereka adalah permata sebenarnya..Bersabarlah ibu dan ayah yang mempunyai anak kurang upaya ..Mereka mungkin memerlukan tumpuan yang lebih..Mereka adalah ahli syurga yang bakal menarik ibu bapa mereka.. Mengajar golongan ini memerlukan kesabaran yang tinggi namun apabila mereka dapat menguasai sesuatu perkara baru,guru tersebut akan mendapat kepuasan yang tidak terhingga..Ibu bapa akan berterima kasih kepada guru... Mendidik kesabaran dalam jiwa bagai siraman salju ... Bonda ana mengatakan bahawa kos ini amat sesuai dan sebati dengan jiwa ana..Ana yang sangat menyayangi kanak-kanak...Ana rasa sangat bersyukur... Itulah hikmah yang tersembunyi di sebalik kekecewaan ana dalam SPM..
 
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:”Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.”
 
Riwayat al-Hakim

No comments: