Tuesday, July 26, 2011

~ PeNgaKuaN IkhLas SeOraNg HamBa AllaH ~




Alhamdulillah..Syukur  ke hadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat ana mencoret bingkisan hati seseorang dalam blog ana ini..Ana coretkan buat tatapan semua agar kita menghayati kisah benar ini dan mengambil pedoman di sebalik kisah ini..Masyaallah,ana terlupa pula..Ana ingin mengucapkan  jutaan terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi menjengah di blog ana..Syukran jazilan..Ya, Allah,ku mulakan langkah coretan ini dengan lafaz ..Semoga Allah mempermudah ana untuk mencoret sebuah kisah yang benar-benar lahir dari hati seorang hamba Allah  yang sedang mencari ketenangan jiwa..


Kisah ini mengenai seorang hamba Allah yang bergelar Adam dan juga seorang insan yang dipanggil Hawa... Adam ini merupakan seorang pelajar aliran agama di sebuah sekolah yang terkenal di sebuah negeri. Apabila kita mendengar nama sekolah tersebut insyaallah kita pasti akan mengetahuinya..Sekolah ini banyak melahirkan mujahid yang soleh serta disegani..Alhamdulillah,Adam juga sedemikian...Hawa juga belajar di sekolah aliran agama..Sekolah yang menempatkan semua pelajar perempuan.Hawa seorang yang pemalu serta menundukkan pandangan.Malu menjadi perisai buat Hawa. Ada sesetengah sahabat mengatakan Hawa seorang yang sangat pemalu dengan lelaki tetapi ramah dengan perempuan..Keluarga Hawa amat menitik beratkan pergaulan Hawa..Emak ana pernah berkata" Bukan mudah untuk menjaga seorang anak perempuan..Mendidik dengan kesabaran dan ketabahan. Pegangan agama penting untuk membentuk gadis yang solehah". Mungkin pendapat emak ana serupa dengan pendapat ibu Hawa.


Tidak pernah terlintas di hati Hawa untuk berkenalan dengan Adam.Hawa tidak mempunyai rakan lelaki.. Malunya Hawa untuk menjalinkan persahabatan dengan lelaki..Hawa memegang prinsip " Hawa akan mengenali dan mencintai suami Hawa yang sah buat Hawa.." Tetapi,kehadiran Adam ke dalam hidup Hawa memberi seribu kelainan dalam hati Hawa..Hawa menerima perkenalan Adam dengan hati yang tulus dan ikhlas.. Hawa melihat keperibadian Adam yang soleh untuk berkawan..Hawa senang berkawan dengan Adam.. Ibu bapa Hawa tidak mengetahui tentang persahabatan antara Adam dan Hawa... Hawa bimbang dengan reaksi ibu bapanya..Mesej tentang agama sering dihantar oleh Adam kepada Hawa..Hawa berasa gembira dan terharu dengan mesej Adam..Adam banyak memberikan ilmu pengetahuan yang baru kepada Hawa..Hawa dan Adam tidak selalu mesej memandangkan Adam tinggal di hostel..


Setelah beberapa bulan berkawan,mesej Adam diselitkan dengan kata-kata rindu..Hawa hairan dengan sikap Adam.Mungkin Adam mahu bergurau dengan Hawa..Mahu melihat reaksi Hawa. Hawa tergelak dengan mesej Adam..Hawa membiarkan Adam dengan kata-kata rindunya...Sampai satu saat dan tika, Adam meluahkan rasa isi hatinya kepada Hawa..Hawa terkejut kerana tidak menyangka Adam mempunyai perasaan kepadanya..Hawa meminta masa kepada Adam untuk melakukan solat istikharah... Hawa menerima Adam dengan ikhlas..Niat Hawa untuk sama-sama membantu ,saling menegur serta saling memperbaiki diri untuk menuju jalan Allah..Hawa tidak memberitahu Adam dengan jelas..Adam terkapai-kapai menanti jawapan Hawa ...Adam telah bertemu dengan sahabat lamanya yang telah lama menaruh hati kepadanya..Adam menerima sahabat lamanya itu..Hawa berasa kecewa ..Sangat-sangat kecewa kerana bukan mudah bagi Hawa untuk menerima Adam dalam hidupnya..Tika saat Hawa menerima Adam dalam hidupnya, Adam telah menerima sahabatnya itu...


Hawa bersa sangat hampa dan kecewa..Lantas perhubungan itu terputus..Adam berasa bersalah kepada Hawa..Adam sangat menyayangi Hawa..Adam pernah berkata kepada Hawa " Sekiranya dialah jodohku,walau sebagaimana pun fizikalnya,Adam redha dan terima.." Hawa membawa diri.. Hawa mengenali sahabat Adam bernama Aiman.Aiman merupakan sahabat baik Adam..Aiman juga merupakan sahabat kepada Hawa..Perkenalan Hawa dengan Aiman terjadi apabila Adam menggunakan handphone Aiman untuk menghubungi Hawa..Pertemuan pertama telah diatur tetapi tidak diizinkan oleh Allah...Aiman memujuk Hawa agar menerima Adam kembali..Hati Hawa yang luka berdarah tidak mampu dipujuk..Aiman gagal memujuk Hawa agar menerima Adam..

Adam mempunyai dua orang sahabat baik iaitu Aiman dan juga Aiyad..Setiap pagi,mesej daripada Aiman dan Aiyad akan memenuhi inbox Hawa..Aiyad cuba memujuk Hawa untuk menerima Adam semula..Adam sering menyebut nama Hawa dalam tidurnya.. Hawa berasa bersalah kepada Adam..Hawa menerima kembali Adam dengan seadanya..Hubungan Adam dan Hawa sering dibatasi dengan adab pergaulan.. Adam dan Hawa tidak pernah bertemu walaupun sudah tiga tahun bersahabat..Hawa dan Adam sering bertukar-tukar pandangan dalam pelbagai perkara..Musyawwarah antara mereka kadang-kadang sampai tercetusnya perselisihan pendapat.Adam mahupun Hawa sering mengingatkan diri masing-masing untuk sentiasa mencari cahaya Islam yang sebenar..Mereka berteman untuk saling melengkapi..Saling tegur menegur.. Apabila Adam silap membuat percaturan,Hawa akan menegurnya begitulah juga dengan Hawa...Adam pasti akan membantu Hawa sekiranya Hawa khilaf..Pertemuan Adam dan Hawa terjadi jua di sebuah kawasan rehat berhampiran rumah Adam..Hujan membasahi bumi namun Adam meredah jua demi berjumpa Hawa.. Adam berjumpa Hawa di depan toilet..Ana rasa mahu ketawa apabila mendengar Adam dan Hawa berjumpa di depan toilet..Adam memandang Hawa namun Hawa tidak memandang Adam..Hawa hanya menundukkan pandangan dan tidak mengangkat wajahnya untuk melihat Adam..Malu Hawa begitu menebal dalam dirinya..


Adam dan Hawa mendapat keputusan SPM hampir sama..Adam dan Hawa mengambil keputusan untuk melanjutkan pelajaran di tingkatan enam..Adam dan Hawa telah bertukar ke sekolah harian biasa.. Pelbagai dugaan dan ujian mendatang ketika mereka di tingkatan enam..Adam dilantik sebagai ketua pengawas.. Adam menjadi igauan pelajar di sekolahnya..Ada pelajar yang sanggup menabur fitnah untuk mendapatkan Adam..Hawa ingin mengundurkan diri daripada situasi tersebut.. Hawa berdoa agar kepergiannya akan membawa kebahagiaan kepada Adam..Namun,Adam tidak membenarkan Hawa pergi..Peperiksaan STPM menjelang..Adam dan Hawa mendapat keputusan yang boleh dibanggakan..Alhamdulillah.. Adam dan Hawa pergi ke Jom Masuk U di Jitra..Adam ingin bertemu dengan ibu bapa Hawa...  Adam menemui ibu bapa Hawa dengan berani..Ana puji sikap Adam..Ikhlas apabila bertemu dengan ibu bapa Hawa..Adakah ana akan berjumpa lelaki seperti Adam? Hawa menyorok di belakang bapanya ketika Adam berjumpa dengan ibu bapanya...Lucu benar Hawa..Hawa ohh Hawa..Hawa memasuki sebuah universiti di utara tanah air dan Adam pula diterima masuk di UPSI..

Kehidupan Adam di universiti sangat sibuk..Perhubungan mereka terbatas..Adam menjadi ahli jawatankuasa di kolejnya.. Adam memiliki rupa yang segak serta alim..Sudah tentu ramai  gadis di UPSI yang jatuh hati kepada Adam..Hubungan Adam dan Hawa kian renggang..Masing-masing sibuk dengan hal masing-masing.. Suatu hari,Hawa berasa sangat sedih..Adam tidak menghubunginya setelah beberapa hari lamanya.. Sungguh hati Hawa terkenang Adam..Hawa menangis dengan hiba..Di saat hidayah Allah menyapa,Hawa tersedar.. Hilang prinsip yang dipegangnya...Cinta itu hanya untuk suaminya..Hawa takut hubungan yang terbina ini akan terputus di tengah jalan dan rasa bersalah terhadap kepada suaminya nanti kian bersarang di dalam jiwa..Lantaran itu,Hawa telah membuat satu keputusan yang sangat mengecewakan Hawa dan Adam.. Pada detik 24 April 2011,hari ulang tahun kelahiran Adam yang ke 21..Hawa telah memberi kata putus untuk mengakhiri hubungan itu..Deraian air mata Hawa bagai hujan yang turun.. Kecewa,pedih,terluka dan semua perasaan bercampur baur..Tetapi,Hawa harus kuat dan tabah menghadapi hidup..Adam juga berasa sangat kecewa dengan Hawa.. Adam tidak tahu  bahawa Hawa juga turut terseksa setelah hubungan yang telah lama disemai putus di tengah jalan..Hawa lakukan semua ini untuk kebaikan mereka..Hawa juga baru sedar bahawa Islam tidak menghalalkan cara walaupun masing-masing cuba menjaga batas-batas pergaulan.. Adam dan Hawa sangat menjaga batas pergaulan...Bila hati berbunga sayang,itulah dinamakan zina hati..Bila Hawa melontarkan suaranya dan Adam terbuai dengan suara Hawa..Zina telinga telah mereka perolehi..

Hawa mempunyai perasaan yang mendalam kepada Adam..Hawa berharap agar Adam menjadi imamnya nanti serta menjadi pembimbing dan pelindungnya nanti..Sungguh Adam telah menawan hati hawanya namun Hawa lebih mencintai Allah..Cinta Hawa lebih mendalam buat Allah..Hawa tidak mahu menjadi fitnah buat Adam..Hawa tidak mahu mengheret Adam ke lembah kehinaan..Mungkin Adam tidak mengerti apa yang Hawa lakukan dan menganggap Hawa mempermainkannya..Sungguh Hawa sangat menghormati Adam dan ikhlas dengan Adam selama ini..Hawa tidak mahu merindukan Adam yang bukan miliknya yang sah..Hawa mahu setiap denyutan rindu itu membawa pahala iaitu rindu seorang isteri kepada suaminya..Hawa rasa bersalah sekiranya Adam bukan jodohnya nanti..Hawa mahu menyediakan yang terbaik buat suaminya kelak.. Sekiranya telah tersurat Adam itu jodohnya,pasti Hawa akan berasa gembira dan bersyukur kerana mereka telah saling mengenal hati budi masing-masing..Hawa tabah menghadapi ujian Allah..Ujian hati yang amat mendalam buat insan bergelar Adam..Layar keinsafan menyapa Hawa biarpun hati Hawa sangat terluka..Cinta Allah adalah segala-galanya..Cinta Allah adalah yang hakiki..Hati yang kecewa diubati dengan zikir,berqiamullail serta melantunkan ayat-ayat suci Al-Quran.. Hawa sedih namun keceriaannya tidak dapat ditebak walaupun hatinya lara..Senyuman yang terlukir di bibir Hawa dikuntum manis buat tatapan semua.. Biar pun hati Hawa disarat dengan duka tetapi Allah sentiasa ada buat Hawa...

Hati Hawa terubat apabila mendengar satu ayat yang menyatakan bahawa sekiranya kita menyimpan perasaan terhadap seseorang dan kita diamkannya,kita akan mendapat pahala...Hawa mahu menyimpan perasaannya terhadap Adam..Hawa sentiasa mendoakan kebahagiaan Adam... Hawa mendidik hatinya untuk melupakan Adam..Biarpun sukar untuk Hawa lupakan Adam,tetapi Hawa terus berusaha.. Hawa menyatakan walaupun sudah beberapa bulan putus dengan Adam,fikirannya selalu melayang mengingati Adam..Betapa sukar Hawa ingin menghilangkan bayangan Adam..Syaitan sering menggugat iman seseorang hamba Allah.. Hawa pasrah dengan ketentuan Allah..Biar pun Adam sudah terpisah jauh dan melupakannya, Hawa masih ada Allah untuk bergantung harap..Hawa mengakui bahawa hidupnya sepi namun Hawa pasti bangun dan menerima ujian Allah.. Hawa yang ana kenali suka ketawa dan menceriakan hidup orang lain walaupun dia sendiri mempunyai bebanan yang perlu ditanggungnya...

Hawa tidak pernah lupa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan Adam..Biar pun Adam mempunyai teman baru,Hawa gembira kerana ada orang yang membahagiakannya..Ada gadis yang sudi membuatkan Adam tersenyum..Hawa juga melayangkan sekeping warkah buat ibu Adam..Hawa menerangkan bahawa Hawa tidak mahu menjadi fitnah buat anak lelakinya..Sungguh Hawa menyayangi ibu Adam dan sangat menghormatinya..Hawa menitiskan air mata ketika menulis warkah buat tatapan ibu Adam..Tidak sanggup membiarkan pen menari membicarakan rasa hatinya.. Hawa berterus terang dengan ibu Adam..Bukan niatnya mahu mempermainkan Adam tetapi hukum Allah itu mengatasi perasaan yang berputik antara Adam dan Hawa..Hawa sangat lemah pada awalnya namun Hawa bangkit demi menjadi muslimah yang sebenar..Bangkit melawan nafsu yang merajai hati..Hawa  terguris seandainya ibu Adam tidak mengerti niat di hatinya..Hatinya sudah dibawa pergi ..Membiarkan hidayah menyapa diri..

Buat Hawa,tabah dan sabar menghadapi dugaan hidup yang Allah telah tetapkan..Usahlah dirisaukan hal tentang jodohmu kerana Allah telah menetapkan jodohmu sejak kamu dalam kandungan ibumu.. Allah tahu apa yang terbaik buatmu..Senyumlah pada takdir dirimu..Sabar itu adalah kemanisan iman..Insyaallah Allah telah tetapkan jodoh yang terbaik buat dirimu..Ana doakan agar Hawa berjaya di duniawi dan ukhrawi.. Insyaallah..Ingat,bukan mudah untuk melakukan perkara yang baik tetapi bukan senang mustahil untuk melakukannya..U can do it!!!..Allah sentiasa mendengar permintaan dan rintihanmu..Allah always with you.. Jaga hubungan dengan Allah dan jagalah hubungan sesama manusia..

Buat Adam,ana doakan kebahagiaan Adam walau siapa pun pilihan Adam..Semoga Allah memberikan zaujah yang terbaik buat Adam..Jangan membenci Hawa kerana Hawa ingin mengelakkan dirinya daripada terus menjadi fitnah buat Adam..Hawa ikhlas selama ini dengan Adam tetapi Hawa memikirkan masa hadapan kalian..Sekiranya Adam marah dengan Hawa,maafkanlah Hawa .. Hawa cuma ingin menjadi seorang isteri yang solehah buat suaminya kelak..Doakan Hawa mendapat zauj yang dapat membimbing Hawa..Ana memahami perasaan Hawa yang selalu menitiskan air mata.. Biar pun setelah sekian lama kalian putus,namun Adam tetap di ingatan..Payah untuk Hawa melupakan Adam.. Semoga kalian akan berjaya di masa hadapan dan salam kemaafan dari ana buat kalian..

Tulus ikhlas dari BISIKAN NURANIKU...

No comments: