Thursday, August 30, 2012

~ SiNar~




          Syukur alhamdulillah kerana Allah masih memberikan kita nikmat sihat dan lapang kepada kita. Alhamdulillah..Hanya kepadaNya kita berserah dan bergantung harap di atas segalanya.. Syukur alhamdulillah ats segala pemberian yang Dia beri..Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W.
         Pertama sekali ana rasa sudah lama ana tidak mengemaskini blog ana ini..Sudah bersawang... Alhamdulillah pada malam ini ana diizinkan oleh Allah untuk mengemaskini blog ana ini..Memang banyak perkara yang ingin dikongsi dalam blog ana ini..Berbagai cerita ingin dikongsi namun masa membataskan ana untuk mencoret segala memori dalam blog ini.
       Alhamdulillah,ana sudah tamat membuat Internship di sekolah yang banyak menyimpan kenangan manis mahupun pahit bagi ana..Tetapi kebanyakan kenangan yang ana peroleh sangat "sweet" untuk dikenang.Rindu menggebu di hati buat sahabat-sahabat yang sama-sama berjuang di medan pembelajaran dahulu..Alhamdulillah ,kami sama-sama dapat menempatkan diri di menara gading..Impian untuk sama-sama berjaya di dunia mahupun akhirat..Insyaallah..Bertemu dengan guru-guru yang banyak menabur bakti buat ana..Ana berasa sangat gembira..
     Pelbagai kenangan dan pengetahuan yang ana kutip sepanjang melakukan Internship di sekolah tersebut.Ana semakin mengenali ciri-ciri dan tingkah laku pelajar ana..Kini,ana sangat-sangat rindukan mereka..Hanya doa yang boleh ana kirimkan buat mereka..Semoga mereka berjaya di dunia dan akhirat.Keletah mereka,tingkah laku mereka,santun mereka,ketawa mereka,senyuman mereka, dan tangisan mereka semuanya tersemat di hati..Alangkah indahnya sekiranya ana dapat bersama mereka lagi..Anak murid cikgu yang amat cikgu ingati,cikgu rindu sangat dengan kalian..Semoga kita semua akan bertemu lagi..Insyaallah..
    Buat sahabat-sahabat sekalian, Selamat Hari Raya Aidilfitri..Taqabbalaallahuminkum..Maaf Zahir dan Batin..Maafkan ana sekiranya ana ada melakukan kesalahan dan kesilapan kepada sahabat-sahabat sekalian..Jutaan ampun dan maaf daripada ana.. Sambutan Aidilfitri tahun ini berbeza dengan tahun-tahun sebelum ini..Ana beraya di kampung dan suasananya sangat berbeza daripada ana menyambutnya di rumah..Selain itu, ada sesuatu yang menggamit memori ana ..Semuanya telah berlalu dan kehidupan perlu diteruskan..Kehilangan insan yang rapat memberikan impak yang sangat besar pada ana..Terasa kehilangan namun hanya doa yang mampu ana kirimkan..
    Sejak akhir-akhir ini,emosi ana tidak stabil..Fikiran jauh melayang.. Serba tidak kena..Entah kenapa..Banyak perkara yang bermain di minda..Risau,kecewa,sedih,gembira semuanya bercampur baur..Alhamdulillah sepupu ana telah dapat menempatkan diri di universiti yang sama dengan ana.. Seronok kerana ada kawan..Berita yang sangat menggembirakan ana. Baru-baru ini,ana sempat meluangkan masa bersama-sama dengan sahabat-sahabat yang sangat baik dengan ana..Kami pergi berkelah sambil berbual-bual.Hampir setahun tidak bersua .Rindu sangat terasa di dalam jiwa. Alhamdulillah masing-masing sangat sibuk jadi apabila dapat bersua muka,kami menggunakan kesempatan yang ada dengan sebaiknya..Buat sahabat-sahabat,terima kasih kerana sudi menjadi sebahagian daripada diri ini..Kalian sangat istimewa dalam hidup ana dan tiada galang gantinya..
     Insan yang paling memahami ana ialah bonda ana..Setiap apa yang berlaku ana akan ceritakan dengan bonda. Bila ana lemah,bondalah yang memberikan kata-kata semangat kepada ana . Apabila ana bersedih,bonda yang berusaha menenangkan ana dengan kata-katanya yang dingin bak salju.. Sungguh ana rasa sangat sedih apabila mengenangkan suatu perkara yang terjadi dalam hidup ana.. Kehilangan.. Namun semuanya adalah suratan Illahi..Jodoh pertemuan ajal maut semuanya di tangan tuhan. Siapakah kita untuk menidakkan segala perancangannya .Tabah dan hadapi dengan tenang. Bukan mudah untuk melupakan ..Sangat sukar dan air mata pasti membasahi pipi.. Bukan mudah untuk melakukan sebuah pengorbanan. Tetapi pasti ada cahaya yang akan menyinari kelak. Insyaallah.Walaupun sudah lama berlalu namun terlalu sukar..Astagfirullalazim..Bonda,kakak akan mengikut segala pesanan dan azimat yang bonda berikan. Akak akan kuat semangat dan banyak mengingati Allah. Dugaan yang Allah turunkan itu tanda kasih sayang daripada Allah kan bonda?  Ana masih boleh tersenyum dan ketawa walaupun hati sangat berdukacita..Ana mampu menyembunyikan segala duka yang bertamu dengan keceriaan dan tawa ana.. Kerana ana tidak mahu keluarga ana melihat air mata ini menitis..Ana seorang yang ceria ..
     Sahabat ana ada bercerita ..Sedih dan pilu apabila ana mendengarnya.. Namun ana bahagia.. Bahagia apabila sahabat ana bahagia..Allah adalah pengatur yang terbaik. Tiada siapa yang boleh melawan kehendak dan takdir yang ditetapkan olehNya. Kita hambaNya dan DOA adalah senjata kita. Banyakkan berdoa..Bonda berpesan agar banyakkan istighfar dan dekatkan diri padaNya. Insyaallah segala kekusutan dan masalah yang mendatang akan menemui jalannya..Yakinlah dengan Allah.Ayahanda ,walaupun nampak begitu tenang namun kocakan hatinya mampu dibaca . Ayah mana yang tidak sayangkan anak-anaknya..Diasuh,dididik dan diajar dengan penuh kasih sayang. Ayahanda yang anakanda hormati,Insyaallah anakanda kuat dan ingin membahagiakan keluarga kita.. Semoga Allah memberkati keluarga kita..Insyaallah.
    Adik ana bakal menghadapi peperiksaan.Risau dengan keadaan dirinya. Semoga adik-adik beroleh cemerlang di dunia dan akhirat. Kakak doakan yang terbaik buat kalian.. Berusaha,berdoa dan bertawakal. Akak tahu adik-adik sudah berusaha dengan sebaik mungkin.Ada sesuatu yang perlu ana fikirkan.Berat. Perlukah ana menerima atau menolak dengan baik? Ya Allah,semoga ana diberi petunjuk.Sungguh sukar untuk ana bukakan hati ini. Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Sudahkah ana bersedia untuk memikul tanggungjawab yang berat? Terasa diri ini belum mempersiapkan diri dengan sebaiknya. Astagfirullah..Ya Allah,bantulah hambaMu ini...
    Ana sedih kerana tinggal seminggu lagi untuk ana bersama dengan keluarga sebelum ana pulang berjuang. Terasa cepat masa berlalu. . Kebahagiaanku di sini bersama keluarga yang tercinta.. Ana ingin bersama keluarga. Mata kian memberat..Ana sudahi entri kali ini dengan wassalam.
   

No comments: